همه چيز درباره آموزش برنامه نويسي به كودكان و نوجوانان

درباره وبلاگ

همه چيز درباره آموزش برنامه نويسي به كودكان و نوجوانان

برنامه نویسی کودکان

شنبه بیست و هفتم 12 1401

آموزش برنامه نویسی کامپیوتر به یک  برنامه نویسی کودکان کودک 5 ساله ممکن است احمقانه به نظر برسد. مطمئناً کدنویسی مستلزم درک ریاضیات و منطق است که فرزند این جوان آن را ندارد.

خوب، موافقید و نه، اما بسیاری از برنامه های درسی و ابزارهایی که برای آموزش کدنویسی به بچه ها ایجاد شده اند، به عنوان بازی ساخته شده اند. برخی از آنها را در ادامه این آموزش خواهیم دید. آنها مهارت های اساسی کدنویسی را با استفاده از بلوک های رنگی و تعاملی آموزش می دهند و توجه هیجان انگیزترین بچه های 5 ساله را نیز جلب می کنند.

مسئله دیگر در مورد دوره های موجود از طریق مدارس این است که آنها نیز در حد عادلانه متوقف می شوندسطح پایه. این به این دلیل است که اکثر ابزارهایی که مدارس استفاده می‌کنند برای تدریس توسط معلمان بدون پیش‌زمینه ریاضی یا مهندسی طراحی شده‌اند. بنابراین، بچه‌های پیشرفته  برنامه نویسی کودکان می‌توانند از سطح فنی پایین این ابزارها احساس ناامیدی کنند، و در نتیجه تمایل به محتوای پیشرفته‌تر دارند.

به طور خلاصه، حتی اگر فرزندان شما به اندازه کافی خوش شانس باشند که کدنویسی را در مدرسه یاد بگیرند، احتمالاً باید یادگیری آنها را با دستورالعمل های آموزشی خود تکمیل کنید. چگونه اون کار را انجام می دهی؟

مبانی برنامه نویسی کامپیوتری

اولین قدم این است که مطمئن شوید موضوعی را که قرار است تدریس کنید متوجه شده اید. برای آموزش اصول اولیه به فرزندانتان نیازی نیست که یک برنامه نویس کامپیوتر متخصص باشید زیرا اکثر زبان های برنامه نویسی بر اساس تعداد مفاهیم اساسی مشترک هستند.

هزاران دوره رایگان در بازار برای کمک به درک کدنویسی رایانه ای و صدها وب سایت موجود است که می توانید به آنها مراجعه کنید. یک رویکرد خوب این است که یک زبان ایرانیان سایبر خاص را انتخاب کنید – HTML یک زبان خوب و ساده برای شروع است. می توانید چند ساعتی را صرف تسلط بر اصول اولیه برای پاسخ به سوالات فرزندان خود کنید. یا حداقل می دانید کجا به دنبال پاسخ باشید.

بهترین زبان های برنامه نویسی برای کودکان

انتخاب زبان برنامه نویسی برای شروع، باید به علایق آنها بستگی برنامه نویسی کودکان  داشته باشد. تطبیق دروس با علایق دانش آموز یک اصل اساسی در تدریس خوب است و به همان اندازه برای آموزش به فرزندان خود نیز کاربرد دارد.

برای کودکان بسیار خردسال، بهتر است با برخی از ابزارهایی که بعداً در این آموزش فهرست کرده ایم، شروع کنند. آنها محیط های بصری و بلوک های رنگی کد را ارائه می دهند. برای کودکان کمی بزرگتر، ارزش آن را دارد که ببینند آیا بازی های ویدیویی که بازی می کنند توانایی کدنویسی را نیز دارند. به عنوان مثال، بسیاری از توسعه دهندگان موفق با یادگیری کد خود در Minecraft شروع کردند.

برخی از کودکان ممکن است در پروژه های دیگر علاقه مند باشند و بهترین کد برای هر کدام متفاوت است:اگر آن‌ها می‌خواهند یک وب‌سایت بسازند (یک اولین پروژه رایج)، می‌توانید با HTML شروع کنید، که به آسانی برای یادگیری طراحی شده است.

برخی از کودکان ایده روبات ها را جذاب می دانند و نوشتن کد برای آنها می تواند پروژه ای بسیار جذاب باشد. Lua و Scala دو زبانی هستند که بر این موضوع تمرکز دارند.

شاید جذاب ترین و مفیدترین زبان برای یادگیری، برای کودکان، جاوا باشد. این زبان انتخابی برای ساخت بازی های ساده است و همچنین زبانی است که در آزمون AP علوم  برنامه نویسی کودکان کامپیوتر تست می شود. بسیاری از موفق ترین وب سایت های جهان (پی پال، اوبر و نتفلیکس) با جاوا اجرا می شوند و توسعه دهندگان جاوا همیشه تقاضای زیادی دارند.

با هر زبانی که برای شروع انتخاب می کنید، بهتر است به یک زبان خاص پایبند نباشید. هنگامی که یک کودک دانش اساسی در مورد مفاهیمی که زیربنای کدنویسی هستند را داشته باشد، می تواند مهارت های خود را در بسیاری از زبان های کدنویسی به کار گیرد. بنابراین، اگر کودک شما از یک زبان خسته شد، از فرصت استفاده کنید و آن را با هم مخلوط کنید.

چگونه کدنویسی را به کودکان آموزش دهیم؟

درگیر نگه داشتن بچه ها با برنامه نویسی کامپیوتری می تواند  برنامه نویسی کودکان برای معلمان چالش برانگیز باشد. بسیاری از کودکان شروعی مشتاقانه در کدنویسی خواهند داشت، اما از فقدان ابزارهای واقعی برای مهارت های خود خسته می شوند.


(0) نظر
X